A hír szent, a vélemény szabad(on szárnyaló)

(lépcső)Házon kívül

(lépcső)Házon kívül

1 km/h plusz és neked meszeltek

2023. május 09. - Jumbóka

Kijött egy jogszabály (változás) arról, hogyan ítélik meg a gyorshajtást. Mi hogyan éljük meg ezt?

Mindenek előtt tisztázzunk valamit. Azok közé tartozom, akik nagyon elítélik, ha valaki folyamatosan szidja a rendőröket akkor, amikor ellenőrzik a közlekedőket. Kérem, azért (is) vannak, hogy szondáztassanak, igazoltassanak, ellenőrizzenek, sőt ha szükséges bírságoljanak. Nem kell takarózni azzal, ha elzárt helyen állnak, megbújva traffipaxoznak vagy drónoznak. Nem kell szabálytalankodni, és nincs veled bajuk.

sebesseg_80.jpg

Az autósok közössége az ország legnagyobb számú csoportja. Persze az azért barokkos túlzás, hogy közösségnek nevezzük őket, azért mert sokan vannak, és mindegyikük „berreg”. Az igaz, hogy az üzemanyag áremelésnél egyszerre emelik fel a hangjukat. De az is általános, hogy egy „véleményes” közlekedési helyzetnél mindig a „másik” felmenőjének kell(ene) tologatni a bugyit.

Mi persze „Bezzeg-ország” vagyunk! Ha vaj van az emberek füle mögött, egyből támadnak. Pedig ez nem a legjobb védekezés a … című műsor. A másik így, a rendőr úgy… De ez megváltoztatta már valaha is a helytelen cselekedet megítélését? Aligha. Legfeljebb olaj a tűzre. Jellemző ez az általános vita-„kultúrára” is, de a közlekedésben különösen gyakran fordul elő.

A közlekedési szabályok egyértelműek, mindenkire vonatkoznak. Arról, hogy jók e, persze lehet vitatkozni, de ettől még be kell őket tartani. Ezeket a szabályokat nem a rendőrök hozzák, ők arra hivatottak, hogy betartassák! (Az utca ugyan egy nyílt fórum, de ott nem lehet ezeket megvitatni.) A bekezdés első mondatában azért van egy kis csavar. A STOP táblánál meg kell állni! A behajtani tilosnál nem lehet befordulni. A piroson nem lehet átmenni. A megállni tilos táblánál nem lehet parkolni. Tiszta sor: nem álltál meg, behajtottál, átmentél, megálltál. A szabályok ugyan valóban egyértelműek, ellenőrzésük is konkrét, de… Van egy érdekes „terület”. A haladási sebesség. A szabály itt is egyértelmű, ennek ellenőrzése azonban már kevésbé „korrekt”. Hiteles mérőműszer ugyanis csak a hatóság kezében van. Az autós lábában van egy kis „balance”, még akkor is, ha a szeme előtt konkrét a műszer, főleg, ha már digitálisan mutatja az értékeket. Mi ezzel a baj? Az ember – gyakorlattól függően – érzi, hogy egy adott szituációban mennyivel halad. Igen, de ebben van egy kis tolerancia. Mondjuk 5-10 km/h. Tehát egy városi közlekedésnél mondjuk 45 és 55 km/h között halad. Vagy egyfolytában az órát nézi – ami bár nagyon fontos – a forgalmi helyzetek értékelésére nem sok figyelme marad. Pedig ez pillanatok alatt változik, különösen lakott területeken.

Lassan jutottunk el ide, pedig nem volt sebességkorlátozó tábla. Nemrég látott ugyanis napvilágot, hogy a megváltozott jogszabály szerint már 1-2 km/h-s sebesség túllépésnél is bukhatjuk az „egyre olcsóbb” üzemanyagon megtakarított pénzünket.

A jogszabályalkotóknak megint elgurult a gyógyszere. Kérdés, hogy ez most csak propaganda eszköz, vagy valóban alkalmazni is szeretnék a szigorítást? Értjük a „jó szándékot”, legyen lassabb a tempó, kevesebb lesz a baleset. Itt szeretném felhívni az illetékesek figyelmét, hogy a közlekedés veszélyessége nem az 1-2 km/h-n múlik, hanem a 20-30-50-100-as nagyságrenden!

Van azonban még egy „csalafintaság”. A sebességmérést, és annak következményeinek kezelését két módszerrel végzik. Az egyik, amikor áll a „szerv” az út szélén áll és úgy mér, majd néhány száz méter után megállítanak, és úgy büntetnek. A másik, amikor telepített automata rendszerek vannak, és utólag (hetekkel később) kapunk „értesítést” arról, mennyi is az annyi. A két rendszernél mások a határok… Sebességben is például. De ez a kettősség ugye, hogy „megmosolyogni való”? (Arcos könyv posztokban így figyelmeztetnek a „fotózásra”.) Ugyanazon szabálysértésért más megítélés? Ez nem kettős mérce, hanem nettó marhaság!

Sok portálom megírták már, hogy figyelmesen el kell olvasni a jogszabályokat, illetve az ezzel kapcsolatos magyarázatokat. Valljuk meg őszintén, hogy egyikünk sem a Magyar Közlönyből tájékozódik nap, mint nap. De ha még úgy is lenne, akkor sem értenénk a jogi szövegalkotás szövevényes gondolatait. Pedig ezek alapján ítélnek meg (vagy el) bennünket. Tehát: kellene valami hiteles, de egyértelmű felület, ahol „emberi nyelvre lefordítva” magyarázatot találnánk egyes jelenségekre, amelyekkel együtt kell élnünk. De ami a legfontosabb: ne hajtsunk gyorsan!

Kép: Saját

üdv: Jumbóka a #Fejszelep, és a #BloggerKépző ajánlásával

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsohazonkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr3318119706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.05.11. 10:57:20

Sajnos megszoktuk, hogy néha a hatóságot a legkevésbé sem érdekli hogy magát járatja le.

" A STOP táblánál meg kell állni! "

Sajnos még ez sincs így. Nemrég posztolt a rendőrség egy videósorozatot ahol azzal szívatták az autósokat, hogy drone-ról követték a kikanyarodást és aki nem a felfestett vonalnál állt meg (hanem a tábla vonalában, hogy rendesen lásson) annak küldték csekket, akkor is ha teljesen ésszerűen, lépésben ért el odáig.

Ez ahhoz hasonlít mint amikor egy majomnak számológépet adsz... Félek itt sem elsz másként.
Még egy modern tempomat sem ragál az 5km-es tőllépésre, akkor is ha hibrid és nem kell elhasználnia energiát rá. Totális ökörség ez az egész.

ulpius66 2023.05.11. 20:59:53

A fő porbléma azokkal a vadbarmokkal van, akik lakott területen - félve a sebesség túllépéstől - végig 40-nel mennek!!!!!

Így persze az 50-hez beállított "zöld-hullámos" jelzőlámpánál pirosat fogsz kapni....

Ez így megy két-három lámpáig, AZTÁN BEGŐZÖL A NORMÁLIS VEZETŐ ÉS LEELŐZI EZT A VADBARMOT..... NYILVÁN 60-NAL..... NA OTT LESZ A TRAFIPAX......

ulpius66 2023.05.11. 21:09:32

Egyebekben én már sok helyen javasoltam, hogy RUGALMASAN KELLENE KEZELNI A SEBESSÉG-HATÁRT!

HA ESTE 11-KOR MEGYEK EGY VÁROS KIHALT UTCÁJÁN, AKKOR MÉRT KELL 50-NEL MENNEM????? SEHOL SENKI!

DE HA GYORSABBAN MÉSZ, ÉS BEMÉRNEK, JÓL MEGBÜNTETNEK.....

RUGALMASAN KELLENE KEZELNI A SEBESSÉGET!

ulpius66 2023.05.11. 21:12:15

Legyen egy kijelzőn, ami villog, hogy mennyivel mehetsz ott aktuálisan!!!!!

ANNYI, DE ANNYI MINDENT MEGOLD A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA, AKKOR OLDJA MEG EZT IS, ÉS LÁSSAM MENNYIVEL MEHETEK AZ ADOTT SZAKASZON...NE LEGYEN FIX SEBESSÉGHATÁR!!!!!!
süti beállítások módosítása