A hír szent, a vélemény szabad(on szárnyaló)

(lépcső)Házon kívül

(lépcső)Házon kívül

Chip-Chip, avagy az ADBLUE az autózás WC papírja

2021. október 31. - Jumbóka

Újabb árucikk került a figyelem középpontjába. Egy olyan lötty, ami eddig tömegcikknek számított. Olcsó (volt), és minden sarkon kapható (volt). Nem is foglalkozott vele a kutya sem. Eddig!

Szerintem még mindig sokan vannak, akik azt sem tudják, eszik e vagy isszák. Illetve – a szokatlanul nagy sajtóvisszhang miatt – csak most keresnek rá, hogy mi ez az újabb cirkusz már megint. Tulajdonképpen igazuk van, hiszen a legtöbben közvetlenül nem találkoztak vele. A legtöbb embernek benzines autója van. Így csak röhögnek a markukba, hogy a „kormosok” tulajdonosai most jól megszívták. (Vagy legalábbis meg fogják.) Igen ám, de itt jönnek a közvetett kapcsolatok, amit a „színtiszta” benzinfalók tulajdonosai is érezni fognak. A fuvarozás (nagyságrendileg) ugyanis dízel alapú, így a probléma máris mindenkit érinthet.

chi_chip.jpg

De mivel ez nem egy tudományos ismeretterjesztő felület (továbbá a témát többen részletezték szakmailag is) nem is erre fektetném a fő hangsúlyt. Van itt valami más ezzel összefüggésben, ami már több témában is előjött, és még szerintem lesz is rá alkalom. Egy üzletágban az jár a legjobban, aki legelőször alkalmaz egy újítást, felfedez egy vélt vagy valós üres területet, vagy megtalál egy piaci rést. De mi van akkor, ha már mindent „feltaláltak”, megoldottak, tehát valami legalább megy a saját útján. Generál egy olyan problémát, amire (látszólag) csak ő tudja a megoldást, esetleg van is rá „ellenszere”, netán éppen valaminek a hiányából húz hasznot. Vagy már ezt is leosztották?

Nyilván ilyen mértékű népességszaporodás mellett nem releváns az emberiség „elfogyásáról” beszélni. Pedig higgyük el, hogy a Föld túl fog élni bennünket. Főleg, hogy egyre többet teszünk azért, hogy megérjünk a „pusztulásra”. De ha a fizikai mellett figyelembe vesszük az ideológiai „népirtást”, akkor bajban lesznek azok, akik elvárják, hogy „pórnép” folyamatosan nedvesen tartsa a valagukat. Így az „uraknak” mielőbb vissza kell térnie a rég elátkozott WC papírra. Ugye, hogy akkor milyen jó lenne majd egy kis vésztartalék?

Az első felvetésemmel nem akarok további indulatokat szítani, van ebben már elég, de talán érthető lesz, hogy mire gondolok. Lassan 2 éve „élünk együtt” a Coviddal és annak mutációival. Bár eddig is tudtuk, a sok-sok információ arra is rámutatott, hogy mekkora anyagi potenciál van a gyógyszeriparban. (Ha minden kemikáliát ideveszünk, lassan konkurálhat a haditechnikával.)

Na de miért ne találná meg más iparág is a maga „csodafegyverét”. Az autóipar lelkévé váltak a chipek. Hogy ezek mennyire egy kaptafára épülnek, most bizonyosságra lelt a „kisembereknél” is. (Meg az is, hogy az eleinte csak távolinak tűnő kínai gazdaság megmutatta, hogy a kilométerekkel arányosan a fontossága is megnőtt.) Egészen „véletlenül” pont egy chip-gyár égett le. Mint ahogy az is a „balsors” számlájára írható, hogy a Volvo gyár az egyetlen, amely kiszámíthatóan megfelelő mennyiséget kap ebből az elektromos „mikrorészecskéből”. (Jah, hogy pont nekik lenne valami különleges kapcsolatuk a „ferdeszeműekkel”?) De ugye éles szemű, és okos-háztartást vezető polgártársainknak az is feltűnt, hogy a „túlelektronizált” mosó-, hűtő- és más okosságokkal felszerelt gépek is hiánylistára kerültek. Így most nem csak a jó édes anyjukat, hanem azok forgótárcsás dobozait is sűrűn emlegetik egyesek.

Hol vagyunk már attól a vicctől, hogy ami nem kínai, az hamisítvány? Hiszen ez az igazság. Még a „Minden út Rómába vezet.” szlogent is eltérítették: 條條大路通北京". Gondolom a gyanútlan olvasóban fel sem merült, hogy az „örök” várost Pekingre cseréltem.

Na, de az autóiparnak vannak olyan – eddig háttérbe szorított – mellékszereplői is, mit az AdBlue gyártók. De miután az egész (dízel) rendszert erre állították át, egyetlen mozdulattal ki lehet húzni a felhasználók alól a talajt. Ha pedig valamiből hiányt generálnak, akkor abból valahol megint nagy lóvé lesz.

Itt még nincs vége a sornak, hiszen felkészül: az alumíniumipar… Akik ugye már „bejelentkeztek”. Arról nem is beszélve, hogy ha egy ötlet valahol felmerül, annak lesznek követői más területeken is.

Kép: a pixabay segítségével készült, sajátos montázs-technikával

üdv: Jumbóka a #Fejszelep, és a #BloggerKépző ajánlásával

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsohazonkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr1316740690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2021.11.01. 02:40:06

"az egész (dízel) rendszert erre állították át" (Mármint AdBlue-ra)
Ez nem igaz. A francia dízelautók -éspedig ők elég nagy részt alkotnak a dízel személyautók között- nem AdBlue-t használnak a környezetvédelmi normák teljesítéséhez, hanem Eolyst, ráadásul nem állandóan, hanem a részecskeszűrőjük regenerálásakor, ami csak 300-500 kilométerenként esedékes, akkor is csak 5-10 percig. Ezért az Eolys-tartályba betöltött 2-3 liter (!) adalék elég kb. 150-200.000 kilométerre. A kiürült tartály feltöltése és felprogramozása kb. húszezres tétel, utána újabb 200.000 km-ig semmi adalékozásra nincs gondja a boldog francia autó tulajdonosnak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.11.01. 03:32:16

Azok a mocsok szlovénok, mit ki nem találnak!

kkkchris 2021.11.01. 07:18:29

mindenhol a fuvarozást emlegetik. komolyan, ilyen esetben tényleg ugyanolyan eséllyel indul egy fuvarozó hivatalos vásárlása mint egy autósé akinek amúgy nincs kifejezettebben fontos dolga csak hozzánőtt az autó a seggéhez? AMÚGY meg igaza van a benzineseknek, én is röhögök a markomba. Meg lett mondva hogy VÁROSBA etc.. ne vegyé dízelt. MÉGIS baromi sokat dízelt vettek "mer az keveset fogyaszt". Hát most itt a kevés fogyasztás rákfenéje. Amúgy ha körbenéz az ember nem biztos hogy a benzinesek vannak kevesebben. most is és 2 éve is alig tudtam benzines autót venni mert 10-20 darabbó EGY ha benzines volt abban a márkában a piacon.

Szabi1975 2021.11.01. 08:02:23

Az a tény ne zavarja a szerzőt, hogy a Volvo-nál is kivettek néhány vezetés támogató rendszert az árlistából a chiphiány miatt....

birkamenet 2021.11.01. 08:54:06

Kurva nagy baromságokat hordtál itt össze.

1. Megragadhatsz te a fejlődés helyett a petróleumlámpánál, de a te logikáddal abból is lehet világösszesküvés alapon hiánycikket csinálni.
2. Egy sokszereplős globális piacon nincsenek lepaktált összeesküvések, mert sokkal egyszerűbb a konkurencia gyengeségéből profitálni mint titkos paktumokat kötni, amiért vaskos börtönévek járnak.

3. A piaci csődöt mondások a covid következményei. Pincérből se kapsz eleget, vizszerelőből se, nyilván ezek is tudatosan összeesküdtek a világ ellen, nemde?

Ferenc Valenta 2021.11.01. 11:18:13

@Első mohikán: az Eolys a reszecskek ellen van. Csokkenti a korom gyulladasi homersekletet, igy hatekonyabban, kimeletesebben (es tobbszor) lehet regeneralni a DPF-et.
Az AdBlue a nitrogen-oxidokat semlegesito SCR katalizatornak kell. A franciakban is. Eur6-nal jott be, de igazan durva AdBlue fogyasztast a 6d/TEMP es kesobbi autok produkalnak.

daytona500 2021.11.01. 12:16:48

A Volvo sem tud autót szállítani, több megrendelésük van, mint amennyit teljesíteni tudnak. Innentől kezdve az írás csak egy újabb összeesküvés elmélet.

Első mohikán 2021.11.01. 12:47:24

@Ferenc Valenta@Ferenc Valenta: 2013-as HDI-m van, abban csak Eolysos rendszer működik. Azt mondod, hogy a még újabb francia dízeleknél váltottak és már nem vagy nem csak Eolys, hanem AdBlue rendszer IS van? Ez a rengeteg nyomorult kiegészíő részegység -részecskeszűrő, kettős tömegű, start-stop stb.- mind csak kétségbeesett erőlködés, szükségmegoldás, ami a kurva szigorú előírásoknak megfelelés miatt van csak koloncként a dízelmotorokon, mi meg javíttathatjuk a plusz elromló alkatrészeket horroráron. Ez már felesleges és káros szükségmegoldás szerintem, el kéne engedni az egyébként szuper dízel-rendszert, feláldozták a környezetvédelem oltárán. Persze a teherhajók egymilliószor több károsanyagja nem számít...

Arcade Macho 2021.11.01. 22:23:45

@Első mohikán: a retek szemet dizellobbi vegigverte hogy a NOX hateretek a retek dizelekretobb legyen mint a benyasra:
en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_light_commercial_vehicles
Euro 5b, 3szorannyi NOXot enged meg a dizelre

citrix 2021.11.02. 11:58:09

Egy "tisztességes" vulkánkitörés során a légkörbe jutó gázok és por mennyisége átszámítva mennyi dízel autó emissziójával egyenértékű? Nyilván sántít a hasonlat mert a vulkánok messze vannak, a dízelek pedig "emberközeliek", túlságosan is...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.11.04. 03:00:40

@kkkchris: "most is és 2 éve is alig tudtam benzines autót venni mert 10-20 darabbó EGY ha benzines volt abban a márkában a piacon."
ezt de kurvára meg tudom erősíteni.Ugyanilyen cipőben jártunk 3 éve, részben városba-elővárosba kell a gép, meg rövidebb utakra is, meg nem megyünk sokat sem évente, meg eddig is csak benzines kocsijaink voltak.Meg a kisautókba sem férek bele (pedig árban tetszenének...), szóval a közepes, felsőközepes méretű járgányokból naponta felkerült a releváns autókereső honlapra 30 dízel, meg kettő benzines.Mert hogy a jónép szerint az ilyen méretű kocsikkal már mindenki évi ötvenezret megy, akkor meg a benzines nem kell, tehát kapni se lehet. Köszi, f@sza.És a dízelesek még drágábbak is, még úgy is, hogy bennük van a Föld-Hold távolság háromszorosa, hiába vannak visszatekerve.
:-OO

gigabursch 2022.06.06. 02:50:47

Az AdBlue-ról csak annyit, hogy gari után kikapcsolhatóvá teszik a nehézgépeken, tök mindegy, hogy TIER-4 vagy EURO-6.

Nem fognak évente milliárdokat kihajítani Euróban egy nevetséges baromságért. Mondják ők....
süti beállítások módosítása