A hír szent, a vélemény szabad(on szárnyaló)

(lépcső)Házon kívül

(lépcső)Házon kívül

Zéró tolerancia a kormánynál

2023. augusztus 08. - Jumbóka

Borvirágok esetén nincs helye a szóvirágoknak. Mégis bármilyen olvasatot képesek vagyunk félreértelmezni.

Egyes felületes címolvasóknak a feledhetetlen Torgyán József örök klasszikusa ugorhat be elsőre: A kormány (vagy annak egy-egy „fontos” tagja) mondjon le! Jaj, Józsi bácsi, ha tudná… Sajnos azzal nem igazán lennénk előrébb, mert a „hogyan tovább”-al lehet, hogy még nagyobb bajok lennének. Ha az „örökösök” maradnának akkor azért, ha meg nem, akkor azért.

A téma feldolgozásának egyes részletei sokakat különösen érzékenyen érinthetnek, esetlegesen olyan emlékeket is felidézhetnek, amelyek fájóak. Tehát nem (csak) a villogó fények okozhatnak sokkhatást.

alkohol_kulcs.jpg

Hogy miért nem tudunk azonnal eltávolodni a politikától, és szakmai útra lépni, hagy jöjjön egy másik klasszikus, aki ráadásul le is mondott. Mert amikor felmerült a zéró tolerancia felülvizsgálatának terve, mi volt az első érv? Gyurcsány! (Mert, hogy ő törölte el a 0,8 ezrelék „megengedett” értékhatárt.)

Figyelembe lehet e venni, hogy:

  • Magyarországon vagyunk, pontosabban, hogy magyarok vagyunk? Mármint, hogy az „átlag magyar” meg tud e állni 1-2 pohár sörnél vagy bornál? Lehet, de nem érdemes…
  • testsúlyt, magasságot, más fizikai jellemzőket? Lehet, de nem érdemes…
  • életkort, a jogosítvány megszerzésének idejét, vezetési tapasztalatot? Lehet, de nem érdemes…

Ez kifejezetten az a helyzet, ahol nem szabad kivételeket tenni. Tudjuk, hogy kis hazánk a kivételezettek országa. Ééééés, ez hogyan működik a gyakorlatban? Ha valaki bajba kerül, akkor a kiemelteké az elsőbbség, az ő „megmentésük” a cél. Már én is majdnem ráfanyalodtam egy kis engedmény elfogadására. Én erre gondoltam: Pl. 0,1-0,2 ezrelék hagy legyen a rendszerben. Ezzel elkerülnénk a felesleges köröket azzal, hogy a műszer hibája, valami kávémennyiség, esetleges energiaital, vagy egy-két db konyakos meggy elfogyasztása... A műszer dolgot könnyen lehet igazolni egy másik berendezéssel. Az összes többi felsorolt esetet pedig már több élő gyakorlati módszerrel cáfolták, hogy befolyásoló, illetve kimutatható tényező legyen. A gyógyszerem majdnem akkor gurult el, amikor a következő tervezetekről lehetett hallani: Gyakorlott vezető esetén legyen az értékhatár megengedőbb. De pl. baleset okozása esetén legyen súlyosbító tényező. Hogyan kérem? Ha már a papíron való megalkotás esetén is ilyen kereszthivatkozások vannak, akkor mit fog ez majd a gyakorlatban okozni? Tehát egyetlen esetben  lehet tisztán és egyértelműen ítélkezni, ha a nulla az valóban 0. Azt ugyanis hitelesen nem lehet mérni, hogy kire, milyen hatással van egy adott mennyiség.

Ha kis sebességnél jön létre egy kerékpáros-autós, vagy egy autóbuszos-gyalogos találkozó, akkor a védtelen személy fejének találkozása a betonszegéllyel ugyanolyan halálos lehet, mintha valaki 2-300 lóval a feneke alatt elszáll az autópályán. Tudom, ebben is sok a ha, ezért ezen is lépjünk túl. Már csak azért is, mert egy ember elvesztése is sok lenne, még akkor is, ha csak nagyon ritkán fordulna elő.

Értem én a nagy magyar gasztronómiát, amelynek szoros tartozéka a borkultúra. Az ehhez kapcsolódó üzleti érdekekről nem is beszélve. De tessenek végre megérteni, hogy az úton ez nem számít! Egy adott szituációban csak az életszerű, hogy a résztvevők abban a pillanatban hogyan döntenek. Ott a józanságnak a konkrét és az átvitt értelmű jelentésében is csak egy kimenetele lehet. Az, hogy mindenki az eredeti elképzelés szerint folytathassa útját!

Ne feledjük, a statisztika csak a nagy kalapban mérvadó. De az adatok mögött emberek, családok vannak. Otthon pedig nem úgy élik meg az elvesztésüket, hogy eggyel több vagy kevesebb…

Kép: Pixabay

üdv: Jumbóka a #Fejszelep, és a #BloggerKépző és az #Mbbkujratöltve ajánlásával

A bejegyzés trackback címe:

https://lepcsohazonkivul.blog.hu/api/trackback/id/tr6818189427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ulpius66 2023.08.09. 22:17:13

ittasvezetesugyved.hu/miben-ter-el-europa-ittas-vezetes-gyakorlata/

Minden hülyébbnél hülyébb előírást ránk erőltet az EU..... mi lenne, ha ebben is az EU fő vonalát követnénk....

ESETLEG KÖZÖS EU JOGSZABÁLY VOLNA A 0,5 EZRELÉKES LIMITRŐL!

gigabursch 2023.08.10. 09:12:55

Már nem emlékeztem, hogy ez Fletőék döntése volt, viszont azt kell mondjam, hogy igen, maradjon a 0,00000000000 ezrelék a határérték.
Aki meg biztos benne, hogy a "mikrofon" téved, az meg szánja rá azt a fél órát és kérjen hatóságilag igazolt véralkohol mérést...

Hozz kell tenni, hogy felénk a térségben jópár rendőri, korményhivatali vezető, ill polgi megbukott ezen, valahogy mindig érkezett hozzájuk másik megyéből épp egy rendőr, aki kimérte, és így alighanem a Főni elérte, hogy rövidebb legyen a póráz egy-két hülyén.
AZt is hozzá kell tenni, hogy az ilyen bukott alakok aztán rövid idő múlva máshonnan is kibuktak.

Belzebubo 2023.08.10. 10:53:19

Ausztriában, Németországban, franciáknál van tolerancia, mégis kevesebb a baleset. Németországban még sebességkorlátozás sincs.
Úgyhogy valahol másutt lehet a baj, pl. jobb utak kellenének, több autópálya/sáv, gyorsforgalmi, jobb, fiatalabb autók, amihez ugye jobb fizetések kellenének, érjük már utól Ausztriát, pl. ebben :-) …

gigabursch 2023.08.10. 11:43:45

@Belzebubo:
Kevesebb cigány, akinek "a véribe vány a vezetízs".
Az pl jó lenne.

ulpius66 2023.08.10. 13:25:57

Természetesen vezessük be nálunk is az 5 ezrelékes határt, DE AKI MEGSZEGI, AZT BÜNTESSÜK MEG A MOSTANI TÍZSZERESÉVEL!!!!!

AZAZ 100.000.- FORINT HELYETT LEGYEN A BÜNTETÉSE 1.000.000.- FORINT!

NA, AKKOR EZERSZER MEGGONDOLNÁ, HOGY ÉRDEMES-E KOCKÁZTATNI EGYMILLÁT NÉHÁNY POFA SÖRÉRT.....

ulpius66 2023.08.10. 13:27:59

szerintem meg egyebekben sokkal, de sokkal nagyobb a porbléma, azokkal, akik "bódult állapotban" drogosan vezetnek!!!!!!

EZEKET KAPÁSBÓL BÖRTÖNNEL KÉNE BÜNTETNI!!!!!!

ITT KÉNE A ZÉRÓ TOLERANCIA!!!!!!!!!

AKI DROGOZIK, AZ NE VEZESSEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gigabursch 2023.08.10. 19:40:45

@ulpius66:
+ azonnali gépjármű elkobzás, amit állam bácsi majd értékesít...
Az utasok - ha vannak - gyalogolhatnak...
Nevelésképpen. Akár együtt is.
Hogy még egy ekkora barom mellé nem ülnek be legközelebb, arra rájönnek hamar.

Alighanem a hazaséta eleje az nem a zarándokutakra jellemző imacsend lenne, de az már egy másik kérdés. A nevelési célzat meglenne.
A külföldieket külön teketória nélkül három napra bebasznám a sitkóra + azonnali jogsielvétel.

Megjegyzem szgk-s gyorshajtások vonatkozásában az 40 kmph határig bezárólag a 200%, 50-100 kmph határ között 150 %, felette meg a 100%-os gyorshajtás esetén is ugyanezt alkalmaznám.
A kocsiban lévő csomagokat és egyéb kacatokat az értékesítés előtt még ki- és átvehetik a rendőrség telephelyén az őrzési díj leszurkolása után.

ulpius66 2023.08.12. 16:56:00

@gigabursch:

Ja!

Még nekem is lenne pár jó ötletem.....

LEGYEN MÁN VÉGRE REND A MAGYAR UTAKON!!!!!!!

.... ÉS EZT NE AZ ALKOHOLOS "ZÉRÓ TOLENRANCIÁTÓL" VÁRJUK!!!!!

ulpius66 2023.08.12. 16:57:54

Pl. tuggya valaki, hogy Ausztriában hogyan megy a gyorshajtásos büntetés?.... vagy a záróvonal átlépése, vagy az index használatának elmulasztása?????

EZEKET BÜNTETIK, HA ISZOL EGY KORSÓ SÖRT, AZT NEM.......

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.08.13. 08:59:41

Feltétlenül szükséges mindig végletekben gondolkodni?

Ostobaság, hogy egy pohárnál nem állnak meg. Van, aki nem áll meg, de nem mindenki. Ha nem vezetek, minden ebédnél iszok egy pohár vörösbort. Havonta vezetek min.: 2000 km-ert már 30 éve, és balesetmentesen, pontosabban én még sosem okoztam. És most jön valami vasárnapi nyuszi, és megmagyarázza, hogy a pohár boromtól tömegszerencsétlenség lenne. Ez egy ökörség. Nem lehet, hát nem iszom, de amikor lehet, akkor sem viszem túlzásba.

A tolerancia nem arról szól, hogy legalizáljuk az ittas vezetést, hanem hogy ne cseszegessük az ünneplés utáni másnap délelőttre esetleg visszamaradt kósza molekulákat, vagy hogy meg lehessen enni egy-két diannáscukrot, vagy ha egy sör után a gyerek elesett az udvaron és megsérült, akkor ne kelljen a mentőszolgálatot riogatni egy sebkötözés erejéig, és be lehessen vinni a gyereket a rendelésre.

Kifejezetten irritáló a társadalmi szintű agyhalott tülkölés bármelyik oldalról, mintha nálunk csak alkoholisták és széplelkek léteznének. Nem lesz kevesebb baleset a jobb utaktól, mert lehet közlekedni az útviszonyoknak megfelelően is. Nem lesz kevesebb baleset a jobb kocsiktól sem, mert lehet a kocsi képességeinek figyelembevételével is közlekedni, és tíz év múlva a mostani szuperjárgányokról fognak az akkori "szakértők" ugyan így vélekedni. Ezen kívül esetleg meg lehetne tanulni vezetni is, és nem lekoccolni mindenkit a parkolóban, elfoglalni egy kocsival három helyét, felismerni a rokkantparkolót, helyes irányba menni az autópályán, Jobbra behajtani a körforgalomba, jelezni sáváltásnál, stb., de lehetne gyalogolni bedugott fül nélkül is, sőtt, még a vonat elé sem lenne feltétlenül szükséges belépni a lezárt sorompó ellenére. Nem a zéró tolerancia fogja megoldani a retrdált tömegek baleseti statisztikáit, hanem a normalitás, már ha még elegen emlékeznek rá, hogy miről is volna szó.

gigabursch 2023.08.13. 10:01:15

@F.M.J.:
Amennyi alkesz "mesterember" és brigád tántorog a környékünkön, egynek se hagynék jogsit.
Van erről egy hosszabb és tanulságos sztorim, de ahhoz gép előtt kéne ülnöm.
Majd kb kedden...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.08.13. 11:05:09

@gigabursch: Az alkeszek tekointetében nincs vita, még a kissé ittasak vonatkozásában sem.
Én azokra gondoltam, akik annak tudatában, hogy nem kell már kocsiba ülni, ittak egy az az EGY pohárral, majd annak kimutathatatlanságig történő felszívódása előtt, valami közbejön, és feltétlenül el kell intézni egy problémát.

Magyarul: Nem ittas, nem szándékozott vezetni, nem a toleranciára játszott és azt lépi át X-el, egyszerűen csak felmerül egy probléma, amit sokkal egyszerűbb, említésre sem méltó kockázattal, és sokkal racionálisabban lehet megoldani, mint azt a fanatikusok akár csak feltételezni is tudnák.

Nagyom régen vezetek, sok szabálytalanságot követtem el, de mindig józan megfontolás szerint. Volt, amikor egy szülőt kellett sürgősen és váratlanul szállítanom, miközben ott volt a gyerek. Szerencsére a rendőr, amelyik megállított nem volt olyan fafejű, mint egyesek, és megértette, hogy sokkal kisebb kockázat volt gyxerekülés nélkül szállítani a gyereket, mint otthon hagyni az üres lakásban. Ez pont ugyan olyan sztori. Érdemes nyitni egy résnyi lehetőséget a józan ész kedvéért, és súlyosan büntetni a visszaélőket, és nem korlátolt módon ragaszkodni valamihez, ami amúgy önmagában nem old meg semmit, de legalább nem kell gondolkodni. Nem szokta a cigány a szántást.

gigabursch 2023.08.15. 08:55:26

@F.M.J.:
Na szóval, az ígért sztori.

Tavaly december, ünnepi időszak.
Rendőrök egy olyan helyen, ahol rendszeresen ellenőrzést tartanak, teljes kontingenssel kint voltak és a kétszámjegyű úton mindkét irányban szondáztattak mindenkit.
Szó szerint mindenkit.
(Aznap engem négyszer, a negyediknél már tovább akartak engedni mert már mindenki felismert, de mondtam a rendőrnek, hogy "...Az a dolga, hogy ellenőrizzen és ha úgy jön ki a lépés, akkor negyedszer is. Nem csak engem, mindenkit")

Szóval talán az első vagy a második kanyaromnál előttem áll egy tipikus melós kisteher.
Szonda.
Hopp egy jogsi repül.
Ember ki a székből, beül helyére egy másik.
Szonda
Hopp, még egy jogsi
Telefon Fönöknek
- Fönök, jöjjön értünk, mert ha ez így megy, akkor mindekitől elveszik a jogsit és senki se fog tudni dolgozni!

Magyarán:
1.) Teljes brigád betüskézve
2.) Gátlástalanul vezetnek ittasan
3.) Gátlástalanul dolgoznak szarul és bebaszva
4.) Fogalmuk sincs arról, hogy mi a felelősség.

Amit lentebb írtál sztorit azt értem, de ebben az esetben az igazán jó kommunikáció az lett volna, hogy (kb) "De jó, hogy itt vannak, mentő nincs, segítsenek a gyermek kórházba juttatásában én meg várok itt még fél órát"
(Addigra már a véralkohol mérés is nullás lesz)

Egy kicsit visszatérve a bebaszott melósokra.
Kevés kártékonyabb van náluk.
Nálam mindig van egy egyszerű szonda és ha a brigádban bárki sáros, akkor mehet haza a brigád (csonka brigád nem brigád), a kötbért meg majd megbeszélik egymás közt.
A szóló melósok meg csak kárt tudnak okozni szintén benyomva.

Sajnos ez a rögvalóság és ennek az alkoholizáltságnak van egy mélyről és messziről származó gyökere (szerintem) és ezért nem bírnak az emberek elsöprő többségükben magukkal.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.08.17. 10:28:20

@gigabursch: Még mielőtt úgy tűnne, hogy a piálás mellett kardoskodom, szögezzük le, hogy és sem tolerálom a szeszelést vezetés előtt. Továbbmegyek, a részegséget sem tartom emberhez méltó állapotnak, és gondolom ezzel nem vagyok egyedül, bár most nem ez a téma.

A történeted életszerű, igazából csak azt nem értem, hogy hogy kerül ide?
Kicsit úgy tűnik számomra, hogy a körtével nem hogy az almát, hanem egyenesen a benne lévő kukacot akarjuk összehasonlítani.

Talán nem kellene itt tárgyalni, hiszen a vezetés előtti szeszelésről szól a poszt, de az sem állja meg kategorikusan a helyét, hogy ne lehetne dolgozni ivás után. Évszázadok óta teszik, és nincs is vele önmagában baj. Parasztemberek minden reggel bedobtak egy stampit, és mentek elrendezni a jószágot. Utána megreggeliztek, és végigdolgozták a napot. Ugyan ezt csinálták a kézművesek, kereskedők, stb. Ettől még nem hőbörögtek, nem verekedtek, nem törtek össze semmit, Persze mindig voltak, akik nem tudták mi az elég, de nem kellene normális embereket vegzálni néhány hülye végett.

Az alkohol hatása a vezetésre. Nos sokkal nagyobb hatása van a vezetés biztonsága tekintetében a gyakorlatnak, mint egy pohár akárminek. Ezzel nem propagálom, csak legyünk objektívek. Ha a fakezű lehúzza a kocsikat a parkolóban józanul, akkor az rendben van, ha gyakorlott beparkol szabályosan, de megevett két dianás cukrot, akkor vigyük a máglyára. Nem értek hozzá, nem fogok ezrelékekkel dobálózni, de biztosan megállapítható az a mennyiségű szesz, ami tényleg nincs hatással az emberre, akár kategóriákban is gondolkodva. Ezt azért merem kijelenteni, mert egy kissé túlérett gyümölcsben is akad pár molekula, mégsem lesz hülye a gyerek, ha megeszi. Ha pedig egy felnőtt eszi meg, a jelen szabályok szerint úgy lesz ittas, hogy még csak nem is ivott. Erre volt már példa. Neki kell állni a szakembereknek, és meg kell állapítani, hogy mennyi az az ezrelék, ami nincs hatással ennyi kilós, olyan nemű, amolyan egészségi állapotú emberi szervezetre, és aszerint meghozni a jogszabályokat. Itt is lehet érvényesíteni az objektív felelősséget. Bárki vehet magának tesztert, nem nagy befektetés, és már tudhatja is, hogy mehet,vagy nem. Nincs vita, hogy csak ennyi volt, meg azt hittem, de jó lenne, ha nem nehezítenénk a saját életünket azzal, hogy nem végezzük el a tudományos vizsgálatokat, hanem kergetünk egy abszolútista szabályt saját magunk szivatására.

Még egy megjegyzés az ittas vezetés statisztikáira. Minden esetben, amikor egy balesetnél az egyik fél ivott, automatikusan felelőssé teszik. Akkor is, ha teljesen szabályosan közlekedett, és adott pozícióból még csak elkerülni sem tudta volna a balesetet. Olyan ez, mint a COVID statisztika, amiben az is Covid-áldozat aki elkapta, csak közben leesett az erkélyről, vagy elütötte a metro.
süti beállítások módosítása